dimarts, 1 de novembre del 2011

Per fi un nou Txèkhov

Fa goig retrobar-se amb el teatre de la paraula. O amb la paraula dita i representada damunt l'escenari, i més si l'escenari és el vell i entranyable Talia del carrer de Cavallers i es tracta d'una de les peces majors (així en diuen els crítics) d'Anton Txèkhov, La gavina, o més pròpiament La gaviota, que és el muntatge en castellà que vam veure diumenge passat. I ho és malgrat que, asseguda a la butaca del costat, la meua amiga Sordícia, desficiosa de mena, no s'estigués ni un minut quieta mentre va durar la funció, ni que un invisible espectador de la fila de darrere hi mantingués una batalla a mort amb el que sens dubte devia ser l'embolcall plastificat i xerricaire d'un caramel d'aquells que aclareixen la gola i enterboleixen l'indispensable i enyorat silenci, què hi farem. Què hi farem si l'esforç d'atenció ha de combatre també contra les veus poc afinades d'algun actor o actriu i en el camí es perden tants matisos de la corprenedora polifonia del dramaturg rus, de manera que no tens més remei que conformar-te amb la simple intuïció per anar recomponent un puzzle que potser algun dia es resoldrà en la lectura quieta, en el teatre mut del llibre. A fi de comptes, com en el bon teatre de la paraula, en Txèkhov és tan important el que es diu com el que no es diu, el que s'insinua com el que s'amaga, la veritat com l'engany, sempre allò descongut (potser perquè és tan conegut com la vida mateixa) impregnant la irrespirable atmosfera de l'espai escènic, opressiu i asfixiant per molt que ens faça imaginar que som davant un llac d'aigües manses i transparents o d'un hort de cirerers en flor, o potser per això mateix, perquè el drama humà sempre es desencadena enmig la immensa bellesa de la natura.
Arrossegats des de bell començ, malgrat tots els inconvenients, per una posada en escena impecable i uns actors que sovint ens fan tocar el cel (a destacar-ne Laura Romero en el paper de Nina i Juli Cantó en el del vell i xacrós Piotr Sorin), viatgem del Talia al Romea de Barcelona (similituds arquitectòniques a banda) i fem parada obligatòria al Lliure de Gràcia on l'any 2000 vam veure-hi un altre Txèkhov, aquest sí L'hort dels cirerers, amb la inoblidable i descomunal Anna Lizaran tirant la persiana de la històrica sala (i l'últim, que n'hi degué haver, va apagar la llum). I també –però això se'm fa ara més difícil d'explicar– vagaregem per la novel·la de Virgínia Woolf Entre els actes, teatre dins el teatre humà, representació en la representació d'un drama sense fi, com en La gavina, o La gaviota, que no és el mateix però és igual.
Al gran fresc narratiu d'un altre rus incommensurable que ara porte entre mans, Vida i destí, de Vassili Grossman, que tan magres les va passar durant l'estalinisme, hi llig el que segueix sobre Txèkhov. Passeu per alt la llargària de la cita i quedeu-vos amb la substància impagable del que s'hi diu, que jo aprofitaré l'avinentesa per fer finalment el meu mutis en silenci:

“Txèkhov va aixecar sobre les seves espatlles la democràcia russa encara no realitzada. El camí de Txèkhov és el camí de la llibertat de Rússia. Nosaltres hem pres un altre camí. Intenteu comprendre tots els seus personatges. Potser només Balzac va introduir en la consciència col·lectiva una massa de gent tan enorme. No, ni tan sols Balzac. Penseu: metges, enginyers, advocats, mestres, professors, terratinents, botiguers, industrials, institutrius, lacais, estudiants, funcionaris de tota mena, comerciants de bestiar, conductors, matrimonieres, sagristants, bisbes, camperols, obrers, sabaters, models, horticultors, zoòlegs, actors, hostalers, prostitutes, pescadors, tinents, sotsoficials, artistes, cuiners, escriptors, porters, monges, soldats, llevadores, presoners de Sakhalin…
–Prou, prou! –va cridar Sokolov.
–Ja n'hi ha prou? –va rebatre Madiàrov amb un to d'amenaça còmic–. No, no n'hi ha prou! Tkèkhov va introduir en la nostra consciència tota l'enorme Rússia, totes les classes, els estaments, les edats… Però això no és tot! Va introduir aquests milions de persones com a demòcrata, ho entén? Va dir allò que mai ningú abans, ni tan sols Tolstoi, havia dit: tots nosaltres, abans que res, som éssers humans, comprèn: éssers humans! Va parlar a Rússia com ningú no ho havia fet abans. Va dir que el principal era que els homes són homes, només després són bisbes, russos, botiguers, tàrtars, obrers. Ho entén? Els homes no són bons o dolents segons si són obrers o bisbes, tàrtars o ucraïnesos; els homes són iguals en tant que homes. Cinquanta anys abans la gent, ofuscada per l'estretor de mires del Partit, considerava que Txèkhov és el portaveu de la fin de siècle. Però Txèkhov és el portador de la bandera més gran que hagi estat enarborada a Rússia durant la seva història: la bandera d'una autèntica democràcia russa, bona i autèntica. L'humanisme rus sempre ha estat cruel, intolerant, sectari. Des d'Avvakum fins a Lenin, la nostra concepció de la humanitat i de la llibertat ha estat sempre partidista i fanàtica. Ha sacrificat sempre sense pietat l'individu a fi d'assolir una idea abstracta d'humanitat. Fins i tot Tolstoi ens resulta intolerable amb la seva idea de no oposar-se al mal mitjançant la violència: el seu punt de partida no és l'home, sinó Déu. Li interessa que triomfi la idea de bondat, però els “portadors de Déu” sempre s'han esforçat a introduir per força Déu en l'home, i per aconseguir aquest objectiu, a Rússia, no retrocediran davant res ni ningú; torturaran i mataran, si és necessari.
Txèkhov va dir: deixem de banda Déu i les així anomenades grans idees progressistes; comencem per l'home, siguem bons i atents amb l'home sigui qui sigui: bisbe, camperol, magnat industrial, presoner de Sakhalín, cambrer d'un restaurant; comencem per estimar, respectar i compadir l'home; sense això no funcionarà res. D'això se'n diu democràcia, la democràcia que encara no ha vist la llum al poble rus.
En mil anys, el poble rus ha vist de tot, la grandesa i la supergrandesa; només hi ha una cosa que no ha vist: la democràcia. Vet aquí la diferència entre el decadentisme i Txèkhov. L'Estat pot donar un cop al clatell del decadent per ràbia, pot donar-li una puntada de peu al cul. Però l'Estat és incapaç de comprendre l'essència de Txèkhov, per això el tolera. En el nostre règim la democràcia autèntica, humana, no hi té cabuda”.

4 comentaris :

Pepe ha dit...

M'agradà el llibre de Grossman, tot i que alguns episodis bèl·lics se'm varen fer un poc llargs o més bé d'una importància relativa en el conjunt. La meua germana em va regalar una mena de biografia de Txèkhov a través del seu epistolari i d'altres documents. Chéjov en vida. Una biografía en documentos. Una joia. Sobre el seu humanisme democràtic -quina redundància, no?- no oblidem que Txèkhov era metge i, a més, d'orígens esclavistes, el seu avi va haver de comprar a tota la seua família per tal d'alliberar-la, i mai no va amagar aquesta circumstància: "comencen per l'home", com diu el Vassili. Txèkhov és dels pocs escriptors que torno a llegir per necessitat profunda. Una abraçada.

Paula Peña ha dit...

Manel, en primer lloc donar-te l'enhorabona pel teu escrit. Justament avui he publicat al meu blog alguna cosa referent a Txèkhov:

http://solstuijo.blogspot.com/2011/11/quiero-salir-de-aqui-con-vida-no-quiero.html

Justament enguany, a l'Escola Municipal de teatre de Sagunt, a càrrec de la direcció d'Ismael Bereje, hem estat treballant "La Gavina" per tal de representar-la durant sis dies amb un pressupost i un recolzament que deixa molt que desitjar al que ha tingut aquesta producció de Teatres de la Generalitat. Jo vaig estar a una d'aquestes representacions al teatre Talia i la veritat es que no em va decepcionar del tot, encara que hi han interpretacions que deixen molt que desitjar i, al meu parèixer, per a estar dins el codi de Txèkhov van faltar moltes coses i van sobrar moltes més, encara que coincidisc amb tu que les dues interpretacions de Nina i Sorin van estar espectaculars, a l'estil del que marca l'autor. De naturalisme ben poc, la veritat... Hi havia vida, això si, però poc més.

Voràs... jo estudie art dramàtic a l'escola de Pablo Corral, mestre que porta una metodologia totalment arrailada al sistema Stanislavski i que, per suposat, pren com a essència els personatges de Txèkhov. Ahir, sense anar més lluny, vaig estar a un muntatge que van presentar uns companys a l'escola anomenat "Pinter & polític", dirigit pel mateix Pablo Corral. Ací hi havia molta més veritat del que una producció com aquesta que estan fent al Talia pot tindre i és el que verdaderament em crispa en aquest assumpte. Com pot una obra de Txèkhov fugir del naturalisme i el costumisme? com no pot remoure el més mínim quan tracten temes que qualsevol de nosaltres vivim o hem viscut? T'ho diré: Al meu parèixer Teatres de la generalitat sempre, i dic SEMPRE, a vetlat per una comercialització fàcil a l'hora de portar a cap els seus muntatges; cares conegudes i poc més on no hi ha un treball actoral, ni de direcció, digne d'admirar, només bons actors que treballen poc de temps i es dediquen a rodar i rodar pels teatres, directors que tenen presa per presentar el seu muntatge i diners, molts diners que gasten en parafernàlies escenogràfiques que entretén molt al públic. Per tant no centren els muntatges en la confiança d'un treball, ho fan amb la confiança de guanyar diners. A la fi, a València les coses funcionen d'aquesta manera. Es trist.

Manel Rodríguez-Castelló ha dit...

Benvolguda amiga, res a objectar a les teues consideracions sobre la institucionalitis que pateix el teatre i la cultura en general a casa nostra. Amb tot, aquesta proposta de La Gaviota em sembla més que digna, i més considerant els nivells de misèria cultural en què ens veiem immersos. En aquet sentit valdria la pena recordar les paraules de Meyerhold: "Si volen que faces el teatre que ells volen, que t'ho paguen; si vols fer el teatre que tu vols fer, paga-te'l". Només la independència (en primer lloc de pressupost) ens fa totalment lliures encara que no necessàriament més bons, tot i que val la pena apostar-hi. Una abraçada.

Paula Peña ha dit...

Totalment d'acord Manel. Només volia manifestar la meua humil opinió, no sempre et trobes un escrit com el teu, referent a una representació com aquesta. Senzillament és difícil trobar a Chejov, ara sembla estar de moda i jo que men alegre.

Per cert, si vas comprar el "llibret didàctic" de presentació de La Gavina al Talia, comentar-te que hi ha una errada descomunal referent al "mètode" Stanislavski. És una confusió descomunal de la qual s'estan encarregant, des de la meua escola, de solventar per tal de que quede clar que el que li pertany a Stanislavski és l'anomenat SISTEMA, El MÈTODE fa referència a Lee Strasberg. Important corregir-ho. Gràcies per la teua atenció. Una abraçada.