Fuster primaveral
No
hi ha dubte que Joan Fuster fou, és, una figura literària de
primera magnitud i probablement el millor assagista català del segle
XX. Xamba genètica, com algú el va definir, o miracle cultural, la
irrupció de la seua obra en les foscúries del franquisme i en el
context d'una societat culturalment anorreada i submisa com la nostra
marca un punt d'inflexió en la història contemporània dels
valencians (i dels catalans en general, podríem dir): el pas,
transcendental, a la modernitat, literària i de pensament, entesa
com la capacitat d'articular discursos per a la reflexió i
l'anàlisi, i de fer-ho des de la solvència d'una escriptura d'alta
volada que és invitació constant a llegir una obra oberta,
engrescadora i inesgotable. Per això, qualsevol intent de reduir el
“fenomen” Fuster a una determinada doctrina, a una mena de prêt
a porter que ens estalvie
l'esforç de pensar i pensar-nos, està abocada al fracàs perquè
obvia el fet que, per damunt de tot, Joan Fuster fou un escriptor, un
gran assagista. Més que solucions concretes o fórmules màgiques,
que no n'hi ha, Fuster ens obrí el camí de les preguntes que, un
colp formulades, porten a altres preguntes i a altres hipòtesis en
una dialèctica constant que només es pot practicar des de, per
dir-ho amb les seues paraules, l' “apriorisme militant” […] “no
pas de cara al passat ni de cara a la circumstància immediata, sinó
respecte a les possibilitats obertes al dia de demà”.
Fuster
és avui tan vigent com fa cinquanta anys i com ho serà d'ací a
cent anys més, com ho és sempre qualsevol gran clàssic. Una ullada
a la tossudesa amb què el poder de llavors i el d'ara ha pretès
abismar-lo en l'oblit i la marginalitat seria prou eloqüent per
confirmar la validesa, en l'ordre pragmàtic, de les seues anàlisis.
El rigor del seu estil, gràcies al qual flueix el riu d'un pensament
vigorós, no necessita de més demostració, si en volem apamar la
solidesa del llegat, que la quantitat i qualitat de literatura que va
provocar i encara provoca. L'estil, que com sabem és
l'home, de Fuster plana com una
ombra protectora (i de vegades com una adherència automàtica i
prescindible) sobre tot allò que en aquest país s'escriu des de la
perspectiva del que s'ha denominat literatura d'idees, siga sota la
forma de l'assaig (inclòs el més acadèmic), l'article d'opinió,
la crítica o el columnisme.
Hi
ha evidentment, des del costat pragmàtic, social i polític del
fenomen, molt més. El fusterianisme (passeu-me
un mot que el mestre refusaria) és tot allò que de transversal té
la lluita per la cultura, la llengua i el país dels valencians. Les
estrictes minories que en els anys cinquantes i seixantes, sota el
mestratge de Fuster, van començar a construir el País Valencià
modern són avui significatives i determinants minories, potser la
part més vital i resistent del nostre poble.
En el balanç negatiu, però em sembla que realista, de la nostra
situació d'ara, ¿podia l'escriptor de Sueca haver previst l'abast
de la destrucció a què l'oligarquia indígena, recolzada en el
poder de l'Estat i en tots els altres, sotmetria el País Valencià?
¿Podia haver imaginat que la corrupció, l'autoritarisme i el
lladrocini permanents, en temps de “democràcia”, arribarien als
insostenibles límits actuals? ¿Que l'amenaça de “dissolució”
del valencià com a poble vindria de l'espoliació sistemàtica dels
seus recursos naturals, del domini abassegador dels mitjans de
formació de masses, de la privatització descarada dels capitals
socials i públics, i que el setge a la llengua i la cultura en seria
més aviat un trist corol·lari i tapadora de demagògies, un atac
directe al cor de les últimes resistències? ¿Hauria fet broma
llavors amb un ecologisme que avui sabem peça indispesable en la
construcció o reconstrucció del país, broma feta des d'aquella
part d'ell que no podia sostraure's a l'escepticisme burleta del
llaurador que portava a les venes? ¿Hauria confiat tant en el
“progrès” i altres tipus d'analgèsics (aspirina a banda) si
hagués tingut temps de viure i desvelar l'escandalosa enganyifa del
nostre temps perpetrada a l'ombra d'aquest concepte?
Orfes com ens trobem de pensadors, escriptors i homes d'acció del
seu calibre, ens queden les grans preguntes de la seua obra, ens
queda afirmar-nos i afermar-nos en el compromís amb la nostra gent i
la nostra terra, ens queda el repte d'alçar una política que fins
ara només han fet els de sempre, amb ben escasses i meritòries
excepcions, i l'han feta sempre contra nosaltres, els valencians. Ens
queda continuar llegint Fuster i continuar construint la nostra
solidesa com a poble, articular les respostes, radicals i cíviques,
a uns temps difícils que sempre ens fan debatre entre l'ara i el
mai.
[Part de la pesentació que l'autor va fer en l'Homenatge a Joan Fuster el 8 de juny de 2012 a l'hora de Benimaclet.]
0 comentaris :
Publica un comentari a l'entrada